Winters Binnen bij de Modestraat

Winters Binnen bij de Modestraat

Modestrater Anne Stoop presenteert vooronderzoek voor theatervoorstelling 'Pleinvrees' over het Buikslotermeerplein, op Winters Binnen

Het Buikslotermeerplein stond ooit bekend om zijn winkelcentrum met regionale functie, levendige markt, gezellige bowlingcentrum en kleurrijke horecagelegenheden. Nu straalt het plein volgens velen vooral vergane glorie uit. De bowling is inmiddels gesloten, de markt wordt steeds kleiner en er is veel leegstand. Sommige mensen beschrijven het Buikslotermeerplein alsof ze 'een stap terug zetten in de jaren zeventig'. Al decennia lang worden er grootse nieuwe plannen gemaakt, maar telkens worden deze op het laatste moment niet uitgevoerd. Wat doet dit met de mensen die zich regelmatig op het plein bevinden? Zal de langverwachte opening van de Noord-Zuidlijn dan eindelijk verandering brengen?
Theatermaakster Anne Stoop vroeg lokale ondernemers, buurtbewoners en ambtenaren naar hun kijk op het Buikslotermeerplein, en presenteert haar bevindingen tijdens Winters Binnen. Deze interactieve lezing is een kijkje in de keuken van het maken van een theatervoorstelling en we nodigen iedereen van harte uit om mee te komen lezen, luisteren en denken bij deze werkpresentatie.  

Het onderzoek zal in de zomer van 2018 uitgewerkt worden tot een theatervoorstelling op het Buikslotermeerplein, waar ook bewoners en ondernemers in meespelen.

Zie ook: www.fb.me/theatervoorstellingpleinvrees

Biografie Anne Stoop

Anne Stoop studeerde af als Theaterdocent aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Zij maakte toen voor Over het IJ festival de korte muziektheatervoorstelling 'Het lijkt hier wel fucking Venetië' op het Perenpad in Tuindorp Oostzaan, met een celliste en drie jongeren uit Noord. In 2016 maakte ze voor het Amsterdam Fringe Festival de theaterbelevenis 'Over/bruggen' bij de Roze Tanker en de Gele Pomp in het Noorderpark, over de gentrificatie in Amsterdam Noord, gespeeld door een mix van Noorderlingen en acteurs.

In haar werk probeert ze fictie en werkelijkheid te laten versmelten, en dan het liefst liefst op bijzondere locaties die een verborgen theatraliteit in zich hebben. Het is voor haar van essentieel belang dat de mensen die woon- en werkzaam zijn rondom de locatie worden betrokken, omdat zij als ervaringsdeskundigen de plek het beste kennen.

Vanuit broedplaats de Modestraat onderzoekt zij nu het Buikslotermeerplein, de omgeving waar de broedplaats zich bevindt. Hierbij zijn wederom de ervaringsdeskundigen een onmisbaar onderdeel van het creatieve proces, in dit geval de buurtbewoners, ondernemers, marktlieden, pandeigenaren, investeerders, ambtenaren en bezoekers van het winkelcentrum.